vstupné
Vstupné zariadenia slúžia na zadávanie povelov a prísun dát pre spracovanie počítačom. Vstupné zariadenia sa pripájajú k základnej jednotke káblami s presne definovanými koncovkami alebo pomocou rôznych technológií bezdrôtového prenosu.
Klávesnica
Patrí medzi základné vstupné zariadenie. Pripája sa do PS2 alebo USB portu. Klávesnicu tvorí sústava tlačidiel, ktorých počet sa líši podľa typu a vyhotovenia. Po stlačení niektorého z nich sa signál dostane k špeciálne upravenému jednoduchému procesoru, zabudovanému v tele klávesnice. Ten vyhodnotí aké tlačidlo bolo stlačené a pošle túto informáciu do počítača.
Ak je stlačených viac klávesov naraz, informácie sa ukladajú do malého pamäťového zásobníka a postupne sa spracúvajú. Po prečerpaní kapacity znakov v zásobníku počítač začne pípať.
Tlačidlá sú rozdelené do blokov, pričom každý blok plní svoju špecifickú funkciu.
- alfanumerická časť – obsahuje prevažne písmená; na hornom rade sú k dispozícii aj číslice,
- numerická časť – prevažne číslice,
- funkčné klávesy – spôsobujú príslušný úkon (riadiace).
Myš
Patrí medzi polohovacie zariadenia vstupné a pripája sa na sériový, PS2 alebo USB port. Skladá sa z plastového tela s tlačidlami a snímacieho mechanizmu. Bežné myši obsahujú od 2 do 8 tlačidiel a jedného alebo dvoch polohovacích koliesok, ktoré sa dajú ešte aj stlačiť. Tlačidlá slúžia na potvrdzovanie akcií a vyvolávanie rôznych ponúk operačného systému a programov, pričom kolieskom možno plynule rolovať v dokumente.
Najdôležitejšou súčasťou je však snímací mechanizmus. Ten sleduje pohyby myši po podložke a čo najpresnejšie sa ich snaží preniesť do počítača.
Podľa spôsobu snímania poznáme:
- guličkový mechanizmus
- optický mechanizmus
- laserový mechanizmus
Touchpad
Používa sa v prenosných počítačoch.Je to podložka citlivá na dotyk. Pohybom po podložke ovláda užívateľ kurzor.Pod touchpadom zvyknú byť umiestnené dve až tri tlačidlá reprezentujúce tlačidlá myši.Na novších touchpadoch je pohybom prstu na okraji možné dosiahnúť scrolovanie.
Tablet
Používa sa hlavne pri práci s grafickými aplikáciami (napr. korekcie fotografií). Umožňuje presné snímanie polohy. Využije sa aj pri čítaní máp. Špeciálnou modifikáciou tabletu je jeho spojenie s dotykovou obrazovkou, čo umožňuje priame kreslenie do obrazu.
Joystick
Joystick je pákový ovládač, s ktorým sa najčastejšie stretneme pri ovládaní počítačových hier. Môže byť nahradený tiež hracou podložkou (gamepad), či volantom – podľa okolností.
Skener
Skener je zariadenie, ktoré umožňuje nasnímanie čiernobielych aj farebných obrázkov, písaných textov, formulárov, diapozitívov a tiež menších trojrozmerných predmetov pre ďalšie spracovanie na počítači. Dnes ho už pripájame výlučne na USB port, niektoré staršie boli určené pre paralelný port, profesionálne skenery sa pripájajú aj na rozhranie SCSI. Výkonnejšie modely obsahujú externý napájací zdroj.
Kvalitu skenovania určujú dva základné parametre:
- rozlíšenie - udáva maximálny počet obrazových bodov, ktoré je možné senzorom skenera zachytiť z predlohy
- farebná hĺbka - presnosť s akou sa informácia o farbe zosníma sa nazýva farebná hĺbka
- záleží od množstva bitov, použitých k uloženiu farebnej informácie (Ak skener rozlišuje iba čiernu a bielu farbu, hovoríme o 1bitovej farebnej hĺbke. Pri rozoznaní 16 odtieňov šedej ide o 4bitovú hĺbku, s 8 bitmi je možné rozlíšiť 256 odtieňov. Pri hodnotách od 24bitov ide vždy o farebné skenery.)
Digitálny fotoaparát a digitálna videokamera
Ich hlavnou výhodou je možnosť neskoršej úpravy snímok (filmu) v počítači, jednoduchá archivácia a celkovo nižšie náklady na fotografovanie.
Web kamera
Tá sa po pripojení do portu USB a správnej konfigurácii správa ako normálna kamera, ale jej rozlišovacie schopnosti sú mierne obmedzené. Obraz postačuje na prenos rozoznateľného videa cez Internet, kamera sa dá nastaviť na sledovanie priestorov alebo umožňujú vytvárať jednoduchšie fotografie.
Mikrofón
Používa sa na záznam a spracovanie zvuku.